Ako sa stravovať pri redukčnej diéte

0 comment

Ako sa stravovať pri redukčnej diéte

Zloženie stravy je veľmi dôležité pri akejkoľvek diéte a svoje opodstatnenie má aj pri úspechu v chudnutí s doplnkami výživy a spaľovačmi tuku. Prvá zásada v stravovaní pri redukčnej diéte je vyvážená nízkokalorická strava. Základ stravy by mali tvoriť potraviny, ako zelenina, ovocie, celozrnné výrobky, strukovinyryby, ktoré obsahujú potrebné živiny pre telo, a pritom nemajú nadbytočné kalórie. Dôležité je aj celkové množstvo prijatej energie potravinami, ktoré by malo odpovedať typu zvolenej redukčnej diéty a fyzickej aktivite daného človeka.

Vyváženú stravu získate správnou kombináciou potrebných živín vo vašej strave.

V jedálničku by mali mať svoje zastúpenie:

Tekutiny – tie sú veľmi dôležité pri každej diéte a pri užívaní doplnkov výživy na chudnutie by bez nich nebol účinok taký ako si prajeme. Obyčajná voda patrí medzi najvhodnejšie tekutiny, ďalej nesladené čaje, neperlivé minerálky a to v dostatočnom množstve počas celého dňa. Pozor však na alkohol. Ten  by mal byť pri diétach z pitného režimu úplne vylúčený. Je vysoko energetický a vyvoláva väčšiu chuť k jedlu. V pečeni je prednostne metabolizovaný, čo odďaľuje metabolizmus ostatných živín a následkom toho sú potom ukladané do zásoby.

Sacharidy – by mali zaujímať 50 % z celkovej dennej spotreby potravín. Mali by to byť hlavne polysacharidy obsiahnuté v prílohách, ako zemiaky, cestoviny, ryža a celozrnnom pečive. Jednoduché sacharidy sú v redukčných diétach vylúčené úplne, výnimku môže tvoriť malé množstvo ovocia.

Tuky – ani pri redukčných diétach nemožno úplne vylúčiť, ich podiel v celkovom energetickom príjme by mal tvoriť max. 25 %. Dôležité je ich optimálne zloženie a pomer.

Bielkoviny – príjem pri redukčných diétach by mal byť o niečo vyšší než obvykle, mali by tvoriť približne 25 % z celkového energetického príjmu, čo zodpovedá 0,8 – 1,1g na 1 kg ideálnej hmotnosti jedinca. Hlavný zdroj bielkovín by malo tvoriť netučné mäso, nízkotučné mliečne výrobky a strukoviny.

Vláknina – hrá pri diétnych režimoch veľmi dôležitú úlohu, jej denný príjem by mal byť asi 30-40 g, a to v podobe rastlinnej stravy nerozpustné (celulóza, lignín, …) a čiastočne aj rozpustné (pektíny, hemicelulózy). Vláknina (rozpustná) vyvoláva pocit sýtosti (nerozpustná) naopak podporuje peristaltiku čriev. Pôsobí teda proti zápche, preventívne proti karcinómu hrubého čreva.

Minerálne látky a vitamíny sa nachádzajú v pestrej strave. Pri prísnych redukčných diétach a hladovkách vzniká ich nedostatok, dajú sa doplniť aj za pomoci liekov, ale najlepšie je mať ich dostatok priamo z pestrej stravy, preto pri diéte nezabúdajte ani na ne .