Cukry, tuky, bielkoviny a spaľovanie tukov

0 comment

Spaľovanie tukov alebo, lepšie povedané, ich využiteľnosť v bunkách, ovplyvňujú rôzne faktory. Bolo by ideálne, keby sa dal proces spaľovania tukov nejakými potravinami účinne a zo dňa na deň urýchliť. Bohužiaľ toto možné nie je, bez námahy a zmeny životného štýlu a úpravy stravy nedosiahnete enormne rýchle spaľovanie energie. Efektívne spaľovanie tukov je alfa a omega správneho chudnutia, ale aj zlepšenia zdravotného stavu organizmu a preto sa čoraz viac ľudí začína zaujímať o to, ako podporiť zdravé chudnutie práve cez spaľovanie tukov. Niektorí volia beh, iní sa zaujímajú o cviky určené na spaľovanie tukov, ďalší skúšajú rôzne prípravky, tabletky, gély a výživové doplnky či diéty. Najlepšou je samozrejme kombinácia všetkých spomenutých aktivít v zdravom pomere.

Niektoré potraviny môžu pomôcť lepšiemu spaľovaniu alebo odbúravaniu tukov, prípadne ich živiny majú tendenciu zabraňovať ďalšiemu ukladaniu tukových zásob na tele. Každá potravina ale môže účinkovať iným spôsobom, hoci efekt ohľadom tukov bude podobný.

Existujú však niektoré živiny, ktoré podporujú spaľovanie tukov a výdaj energie. Medzi takéto potraviny patria aj niektoré zložky samotných tukov, konkrétne sú to esenciálne polynenasýtené mastné kyseliny omega-3., ktoré podporujú spaľovanie tuku v bunkách a ich premenu na energiu. K dobrým tukom, bohatým na mastné kyseliny omega-3 patrí najmä rybí olej a z rastlinných zdrojov predovšetkým ľanové semiačka.

Bielkoviny spomedzi všetkých troch základných živín najdlhšie zasýtia a zároveň majú najväčší termogénny účinok, to znamená, že organizmus pri ich trávení spáli najviac energie. Aj samotným trávením jedla spaľujete kalórie- pri bielkovinách je tento účinok najvyšší. Na porovnanie sto gramov tvarohu vás nepochybne zasýti výdatnejšie a nepochybne dlhší čas ako rovnaké množstvo bieleho pečiva s marmeládou.

Sladkosti a hutné škrobové jedlá majú nepriaznivé glykemické účinky, preto pri nadmernej konzumácii podporujú priberanie na hmotnosti. Ak budete jesť sacharidy v neprimeraných množstvách a máte ešte aj sedavé zamestnanie, ktoré nekompenzujete pohybom, tak vaša hmotnosť bude stúpať. Súvisí to s vysokým množstvom cukru v krvi a nasledujúcim vylučovaním inzulínu.   Príliš málo sacharidov vo vašej strave však naopak môže viesť k tomu, že sa váš organizmus naštartuje na nízky príjem kalórií, čím sa vám schudnúť nepodarí ani pri extrémních a jednostranných diétach a hladovkách.

Správne naplánovaná strava dovolí vašej tráviacej sústave zvládnuť zažívanie oveľa hladšie, v kratšom čase a s lepšou absorpciou výživ. Správne naplánovaný jedálny lístok je taký, do ktorého vložíte rôzne jedlá systematicky. Dôležité je však vedieť, že jedlo s malým obsahom vody je ťažšie stráviteľné a trvá dlhšie než prejde tráviacim systémom.